АЙКІДО (яп. 合気 道 — «шлях гармонійного розвитку») — японське бойове мистецтво створене Уесіба Моріхеєм.
АЙКІДО (яп. 合気 道 — «шлях гармонійного розвитку») — японське бойове мистецтво створене Уесіба Моріхеєм.
В давні часи досконале володіння прийомами нападу і захисту, як зі зброєю так і без неї, було життєво необхідне кожному японському воїну. Тому бійці тренували різні види бойових мистецтв, передаючи секрети технік від батька до сина, від майстра до учня. Такі знання було важко отримати і береглися вони, як великий скарб від сторонніх очей. Поступово, з появою прошарку самураїв — елітних військових, з'явився культ меча і на передній план вийшло мистецтво володіння ним — тобто кендзюцу. Але в сутичці завжди був ризик втратити меч, і тому кожен самурай також володів дзюдзюцу — мистецтвом бою без зброї. Поступово з настанням нових часів, відходом у минуле доби міжусобних війн, приходом панування вогнепальної зброї старі бойові мистецтва почали втрачати своє значення. Тоді знайшлись люди, які змогли переосмислити давні традиції і додавши до них філософію самовдосконалення людини і гармонії її зі всесвітом розробили новий підхід до бойових мистецтв, як до засобів становлення і розвитку особистості. Так з'явилися кендо, дзюдо, кюдо та інші. В цих назвах «До» (яп. 道) — це шлях розвитку і вдосконалення. Одним з таких шляхів і є мистецтво айкідо, що було створено Уесіба Моріхеєм, якого айкідоки називають О-сенсей («Великий вчитель»). Технічни основи айкідо Уесіба заклав у середині 1930х років на базі інших бойових мистецтв, що тренував засновник. Ґрунтом стала школа Дайто-рю Айкідзюдзюцу, методи якої Уесіба вивчав під керівництвом Такеда Сокаку. Вона мала в своєму арсеналі більш ніж дві тисячі прийомів, і вважалась однією з найефективніших серед шкіл дзюдзюцу. Крім того, він вивчав Тендзін Сінйо-рю у Токусабуро Тозава в Токіо в 1901 році, Готоха Йагю Сінган-рю у Масакатсу Накаі в Сакаі з 1903 по 1908 рік та дзюдо у Такагі Кійоіті в Танабе в 1911 році. Також мали вплив на формування технік айкідо, прийоми роботи зі списом — ярі, шестом — дзьо і, можливо, багнетом — дзюкен. Все ж, зі збройних технік найбільший вплив безперечно мало мистецтво володіння мечем — кендзюцу. Духовні і філософські принципи айкідо Уесіба частково запозичив з дзен буддизму та релігії сінто. Також значний вплив на Уесібу і його філософію мав Дегуті Онісабуро — голова Омото-кьо. Треба зазначити, що айкідо розвивалось і вдосконалювалось засновником протягом усього життя. Мистецтво поступово змінювалось від більш жорстких формальних вправ, притаманних дзюдзюцу і скерованих на знищення супротивника, до більш м'яких форм, що мають на меті зупинити та не нашкодити. Серед учнів Уесіби можна знайти прихильників обох підходів, тому айкідо і зараз може досить суттєво різнитись від школи до школи, від майстра до майстра; тому воно й досі розвивається і вдосконалюється послідовниками Осенсея Уесіба.
Айкідо об’єднує в собі все найкраще з арсеналу традиційних бойових мистецтв, що стосується системи самозахисту. Починати практикувати айкідо ніколи не рано і ніколи не пізно.
Тернопільська обласна федерація Айкідо Айкікай України.
м.Тернопіль, вул. Танцорова, 22